måndag 16 juli 2007

BULGARIEN

Otroligt nog och mot all förmodan så är jag och Serena numera på europeisk mark. Igår korsade vi gränsen mellan Turkiet och Bulgarien vid Leshovo. Det gick relativt problemfritt vilket var mer än jag förväntade mig med tanke på att det är EU, men gränsvakterna ringde några telefonsamtal, kopierade pass och hälsointyg, tog foton och frågade om de kunde få rida Serena medan vi väntade på tillstånd att passera. Och efter knappt en 20 minuter var vi på vag mot Elhovo, vårt första stopp.

Resan hittills har varit lugn och mycket trevlig. Bulgarien är ett fantastiskt vackert land, naturen är I princip orörd och det finns knappt ett stängsel så långt ögat kan nå. Allt är öppet och allt vandrar omkring I frihet – kor, far, getter, hastar...
For en gångs skull sa kunde jag och Serena hålla oss ifrån trafikerade vägar och red I naturen över kullar och fält.
Gräs upp till magen är en underbar känsla efter all sandig öken och steniga berg.

Från Elhovo fortsätter vi med hästtransport (lite lyx har vi förtjänat, anser jag) över bergen till Sevlievo. Därifrån är det en två till tre dagars ritt till Rumänien. Och sen är vi halvvägs hem.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida